wlcome..

ApeSal

Wednesday 4 May 2011

Jenis-jenis zina


  “Cinta bukan kata-kata”. Cinta adalah tanggungjawab. Bila seseorang menyatakan yang dia cinta kepada kita, Aku cinta kepadamu , samalah seperti dia berkata : “ Aku ingin bertanggungjawab ke atasmu ”  Kerana itu janganlah kita percaya kalau ada yang berkata , “ Aku tidak punya apa-apa, aku tidak punya kerja, aku tidak punya rupa, aku tidak punya harta untuk mencintaimu. Yang ada hanya cinta yang mendalam .” AWAS!! Penuturnya besar kemungkinan merupakan seorang PEMBOHONG, kerana dia sebenarnya perlu menyediakan keperluan dan bertanggungjawab .  Cita-cita cinta yang SUCI  ialah perkahwinan ”.
 
Mengikut fenomena di zaman era globalisasi kini, ramai daripada masyarakat kita menggunakan jalan yang salah iaitu ikhtilat tidak syarie melalui Facebook, Yahoo Mesenger dan lain-lain, cinta monyet dan  melakukan bermacam-macam perkara yang dilarang oleh ALLAH S.W.T.  Melalui firman ALLAH S.W.T di dalam Surah Al- Isra’ ayat 32 :
Maksudnya: “ Dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk ”.

Berdasarkan firman ALLAH di atas, ALLAH telah mengingatkan hambanya agar tidak manghampiri zina. Mungkin kita tertanya-tanya “ Kalau berbalas-balas mesej dan YM dengan kekasih  itu zina ke? Itu merupakan salah satu cara yang membawa kita kepada zina, kerana zina terbahagi kepada 2 bahagian:

 PERTAMA : Zina secara zahir.

 KEDUA : Zina secara sirr  iaitu melalui cara  berkasih sayang dan rindu


Jika kita berbalas-balas mesej atau YM lama kelamaan hati akan menjadikan kita rindu dan sayang kepada si DIA. Ini merupakan salah satu zina iaitu zina hati. Malalui mata juga boleh membawa kita kepada zina, iaitu dengan cara kita melihat si DIA dengan perasaan yang asyik dan berahi sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW : “ Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah sentuhan. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan ( menuju ke tempat pertemuan ). Mulut juga berzina dan zinanya ialah Ciuman ”[ Riwayat Muslim dan Abu Daud ]

Sebenarnya banyak jalan dan perkara yang membawa kita kepada zina. Jangan biarkan diri kita melalui jalan dan perkara yang membawa kepada penzinaan.
Berdasarkan Firman ALLAH S.W.T di dalam surah An-Nur ayat 332-333:
Maksudnya : “ Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat ” ( 332 ). Katakanlah kepada wanita yang beriman: “ Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang ( biasa ) nampak padanya ”( 333 ).

Ayat –ayat Al-Quran  ini menghimpunkan antara menahan pandangan dan memelihara kemaluan, ianya menunjukkan kepada kita apabila seseorang itu menjaga pandangan dia akan dapat  memelihara kemaluan dan kehormatannya. Oleh itu, PANDANGAN merupakan salah satu penyebab berlakunya perkara-perkara yang buruk.

Wahai Pemuda –pemudi Islam sekalian,
Kita renungi kembali sejarah silam kita, adakah kita tergolong di dalam golongon orang yang melalui jalan zina. Jika kita merupakan salah seorang yang menyumbang kearah penzinaan ini, maka kita muhasabah kembali diri kita. Kembalilah ke pangkal jalan, bertaubatlah moga taubat kita di terima oleh ALLAH S.W.T dan memohon keampunan kepadaNYA, moga kita mendapat petunjuk dan kekuatan dariNYA.

Namun ada juga sahabat-sahabat kita yang tidak mahu untuk berubah kerana katanya dia masih tidak mendapat hidayah daripada ALLAH S.W.T?  Tetapi langsung tiada usaha dari dirinya untuk merebut hidayah dan rahmat ALLAH. Hakikatnya , memang ALLAH berkuasa mengubah nasib sesiapa sahaja dalam sekelip mata melalui hidayahNya. Namun, pintu hidayah dan rahmat ALLAH biasanya dekat dengan orang-orang yang berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.
 
Imam Al Ghazali mencatat didalam bukunya Bidayatul Hidayah : “ Hendaklah engkau mengetahui bahawa hidayah itu adalah buah dari ilmu dan hidayah itu ada permulaan dan penghujungnya ”.
Cuba kita renungkan.. .hakikatnya cinta sebelum perkahwinan tidak mempunyai keistimewaan dan ‘lesen’ seperti cinta selepas perkahwinan. Ini kerana ALLAH sangat melarang zina malah segala perbuatan yang boleh menghampirinya; bergaul bebas, berkhalwat, memandang dengan nafsu, bersenda gurau dan sebagainya.

Kata pepatah
“ Cintakan bunga… bungakan layu,
  Cintakan rasul… cinta sejati,
  Cintakan manusia…  manusiakan pergi, 
  Cintakan Allah kekal abadi ”  

Oleh itu sahabat-sahabat jauhilah diri kita dari mendekati IKHTILAT YANG TIDAK SYARIE. Jangan kita masuk ke dalam perangkap syaitan, yang mana kita ketahui syaitan sentiasa menggoda manusia supaya melanggar perintah Allah dan melakukan LaranganNya. Kecapilah bahagia dengan CINTA ALLAH. Bahagia itu ketenangan – hati yang tenteram dalam semua keadaan dan suasana. Hati akan tenang dengan mengingati Allah dan hanya orang yang tenang sahaja yang dapat meberi ketenangan.
Sebagai seorang Da’ie, jalankan tanggungjawab anda untuk menyeru manusia ke arah kebaikan dan mencegah manusia daripada kemungkaran. Tetapi jangan lupa untuk mencegah diri sendiri juga dari melakukan kemungkaran. IKHTILAT NERAKA , SAY NO IKHTILAT.

3 comments: